Monday, March 28, 2011

Taastervitusi II ehk ülereageerimine on halb

Sooviksin selles postituses natuke jagada oma vaatluste tulemusi. NB! Kui ma kiidan midagi Taani kohta, ei tähenda see, et Eestis oleks kõik halvasti. Samuti pole mul soovi millegi kallal näägutada. Järgnevad on vaid lihtsad vaatlused:

Terve riigi haridussüsteemi on võimatu hinnata ühe selle riigi õppeasutuse põhjal. Seega oli minul võimalus saada vaid lünklik pilt haridusest Taanis. Üks esimesi asju, mis mulle Risskov gümnaasiumis silma hakkas oli õpilaste peaaegu täielik sõltuvus nende isiklikest sülearvutitest. Kuulsin, et gümnaasiumisse ei saa ilma sülearvutita isegi sisse. Nende tehnoloogiaimedega tehakse koduseid ülesandeid, tunnis märkmeid jne. Kuigi enamustes põhikoolides kasutatakse veel "pliiatsit ja paberit", liigutakse ka seal rohkem nn tehnoloogilise õppemetoodika poole.

Selline õpilaste kirjatööst võõrutamine ei mõju nende õpiedukusele just kõige positiivsemalt. Kasutades pastakat ja vihikupaberit on õpilane oma tööga rohkem "ühenduses". Ta peab oma kätt mõistusega juhtima ning rohkem tunnis tähele panema, sest käsitsi kirjutamine pole ilmselgelt nii kiire ja mehhaaniline kui trükkimine.

Risskov gümnaasium ühes valdava enamuse teiste Taani keskkoolidega kasutab internetilehekülge www.lectio.dk. Vältimaks pikemat selgitust: Lectio't võib pidada "Taani eKooliks". Kuna tunniplaan muutub nädalati (ühes tundide toimumiskohtadega), on Lectio kasutamine õpilaste jaoks ülimalt tähtis. Ka kodused ülesanded lisatakse õpetajate poolt Lectio'sse. Nii palju kui mina olen aru saanud, peab õpilane kõik lõpetatud ülesanded Lectio'sse üles laadima. Kui õpilane seda teha ei suuda, muutuvad ülesande lahendamiseks ette nähtud tunnid puudumisteks (nimelt on Lectio's näidatud ka ülesannete kallal töötamiseks ette nähtud minimaalne aeg). Piisavate puudumiste korral on õpetajatel alust õpilane omavahelisele vestlusele kutsuda. Korduvate rikkumiste korral visatakse õpilane keskkoolist välja.

Enamasti käivad õpilased gümnaasiumis omaenda soovil, mistõttu ei puuduta tundidest liiga palju. Samas ei märgi mõned õpetajad puudujaid üles ning see annab õpilastele ehk "motivatsiooni" puududa. Õpilastel on enamasti antud ka küllaltki liikumisvabadust. Mõned õpetajad lasevad õpilastel keset tundi isegi suitsupausile minna. (Jääb mulje, et tegemist on ühiskonnaga, kus suitsetamise peale ei kortsutata niivõrd kulmu kui nt Eestis, kuigi tegemist on siiski tervisele ohtliku tegevusega. Olen näinud ka õpetajaid suitsetamas, mis pole muidugi teab mis ime, kuid on siiski minu jaoks võrdlemisi harjumatu.) Kuna tunnid kestavad 90 minutit, ei pahanda mitte ükski õpetaja, kui õpilane soovib külastada tualetti ehk kui loodus kutsub, ei sega inimlikud jõud sellele vahele.

Hinnetesüsteem on taanlastel üsna segane ja näeb välja umbes selline: -3; 00; 02; 4; 7; 10; 12 - kus 12 oleks Eestis 5+ ning 7 oleks 4 ja 02 oleks 3 (kuigi täpset võrdlust on raske teha). (Siiani olen saanud inglise keeles ühe 12. Olen märganud, et mu inglise keele õpetaja on üsna hajameelne. Nimelt pole meie klassile siiani tagastatud esseesid, mille me esitasime hilis-jaanuaris. Kuna see oli mu esimene 700-1000 - sõnaline essee, oleks ma meelsasti soovinud teada, mis hinde ma saanud oleks.)

Risskov gümnaasiumi tundides on õpetajate ja õpilaste vahelisele suhtlusele suurt rõhku pandud. Õpilased saavad isegi hindeid tunnis kaasa tegemise eest, kusjuures "kaasa tegemise" all loetakse ka küsimuste esitamist ning abi küsimist, mis iseenesest on hea idee kuna see julgustab õpilasi, kellel on õppimisega raskusi. Eestis olen tihti kogenud, et ma ei julge lihtsalt abi küsida, sest mind kuulab üle kahekümne kõrvapaari ning sama olen kuulnud ka teistelt õpilastelt. Tihti kardetakse endast lolli inimese muljet jätta ning muidugi pole meeldiv ka terava keelega õpetajatelt peapesu saada. Samas Taanis tähendab küsimine kaasa mõtlemist.

Õpilastel lastakse omavahel asju arutleda ning seda juba maast-madalast. Probleemide üle arutlemise kaudu saavad õpilased parema arusaamise käesolevast teemast. Lisaks lastakse õpilastel ka mitmetes tundides katseid läbi teha ja näiteks teemakohaseid loenguid külastada jne. Seeläbi saavad õpilased lisaks teoreetilistele teadmistele ka praktilisi teadmisi. Need teadmised pole jäigad ega lõppude-lõpuks kasutud, vaid paindlikud ja tulevikus rakendatavad.

***

Ma ei tea veel, kas on olemas asju mida mina, Eesti keskkooliõpilane, tean ning Taani keskkooliõpilased veel ei tea. Õppekavad on meil loomulikult teistsugused, kuid siiski tundub, et Taanis ollakse siiski meist märgatavalt ees. Samas ei tundnud üks gümnaasiumi esimese klassi õpilane ära ristkorrutise valemit ning selline sümbol (märgitud rohelisega),

4x=8 I : 4
x=2

oli tema jaoks samuti tundmatu. Seetõttu on mul alust arvata, et ka matemaatika "kirjaviis" on siin teistsugune.

Veel üks näide, et ma pole siin niisama puhkusel olnud:

y= 2x+(x^4)+(5x^3)

differentseerin ehk leian muutumise kiiruse/määra:

y'=2+(4x^3)+(15x^2).

Kindlasti vajan ma natuke matemaatika õpetaja käest abi selgitamisel, mida ma praegu
tegelikult tegin, kuid siiski olen ma siin midagigi õppinud (rääkimata keeleoskuste arendamisest).

***

Samas pole õppetöö Taanis kõige ideaalsemalt organiseeritud. Tihti on raskustase põhikooli viimase klassi ja gümnaasiumi esimese klassi vahel üle mõistuse suur. Õpilastelt hakatakse nõudma mitmekümneleheküljelisi uurimustöid ja muud sarnast. Pole sujuvat üleminekut põhikooli teadmistelt kõrgemate teadmisteni. (See kõik on muidugi minu arvamus.) Peaaegu iga nädal on õpilastelt nõutud üks väiksem essee või arutlus. Samas see oleneb ka sellest, millises klassis õpilane käib. Muidugi pole füüsikutelt/keemikutelt nõutud niivõrd palju loomingulist kirjatööd kui näiteks globaalse ühiskonna klassilt.

See toob mind järgmise teemani. Risskov gümnaasiumis on õpilastele antud valik mitme erineva klassi vahel. On olemas muusika klass, keemia/füüsika klass, matemaatika klass ja nii edasi. See ei tähenda, et mõni klass ei õpigi näiteks bioloogiat, vaid et kindlaid aineid õpitakse osaliselt. Selline valikusüsteem motiveerib õpilasi oma õppetööd tõsiselt võtma. Neid ei koormata "ebavajalike" ainetega ning nõnda on neil ka aega keskenduda muule. Kuna Kuristiku gümnaasiumi keskkooli osa pole eriti õpilasrohke, on arusaadav, et ka valikuvõimalused on väiksemad. Minul pole selle vastu midagi, sest isegi kui ma olen sunnitud õppima "kasutuid" aineid, saan ma sellest ju oma tulevase elu jaoks teadmisi, mida võib kunagi ikka vaja minna. Siiski oleks meeldivam, kui õpetajad saaksid oma koduste ülesannete jagamise koordineerida nõnda, et õpilastel oleks iga päev enam-vähem sama palju õppida. Mitte liiga vähe ega liiga palju, vaid sama portsjon peaaegu iga päev, et õpilaste vaimset stabiilsust säilitada. Võib-olla on see liiga ebamäärane idee.

Selle postituse lõpetuseks tahaksin ma rääkida natuke Taani alkoholikultuurist noorte hulgas ning seda seoses kooliga. Taanis on alkohoolsete jookide tarbimine lubatud juba 16-eluaastast, mistõttu enamus gümnaasiumiõpilasi on joomise jaoks "õiges eas". Koolipidudel, mis toimuvad aastas üpris tihti, on jooke serveerima pandud õpetajad. Klassides on vaid paar-kolm inimest, kes pole viinakuradiga lähemat tutvust sõlminud. Kuna gümnaasiumid saavad riigi käest toetust vastavalt õpilaste arvule, on enesestmõistetav, et tahetakse enda kooli õpilaste jaoks atraktiivsemaks teha ning miks mitte teha oma koolist tosinal korral aastas üks suur peoruum, eemaldades sellelt tegelikult õiguse olla tõeline õppeasutus.
Kas pole siis olemas paremaid viise tugevdada õpilaste vahelisi sotsiaalseid sidemeid, kui nende täis jootmine?

4 comments:

  1. Väga arukas jutt. Ma lisan ainult ühe kommentaari koduste ülesannete kohta Eestis. Meil peaks tõesti olema võimalus koordineerida õpilaste kodutöö mahtu ja see ei ole utoopiline idee, sest e-koolis eksisteerib ju kontrolltööde graafik. Kui kõik õpetajad paneks sinna oma aine kontrolltööd varakult kirja, siis ei oleks olukorda, kus õpilasel on 4-5 tööd ühel päeval. Aga me liigume selles suunas. Ja me pidevalt mõtleme, kuidas saaks anda õpilasele rohkem valikuid ja luua selline süsteem, kus ta saab õppida just neid aineid, mida ta soovib. Kahjuks ei jätku meil selleks finantse ja kohati ka häid spetsialiste.

    ReplyDelete
  2. Tõeliselt hea kirjeldus. Selle sissekande võiks kindlasti vähemalt Kreskus avaldada, kui natuke veel kohendada, siis ka ehk õpetajate lehes. Hästi ülevaatlik ja põnev kirjeldus, samas hariv.

    ReplyDelete
  3. See on kõigi poolt läbi mõeldud tunnistus, ma olen siin, et anda kogu maailmale teada mehest, kes päästis mu suhte ja seda suurepärast meest kutsutakse dr IZOYA-ks. Tõepoolest tegi ta minu heaks suurepärase töö, tuues tagasi mu endise väljavalitu, kes mu maha jättis, ja lubab, et ei naase enam kunagi minu juurde. Sellega olen mõistnud, et dr IZOYA üksikasjade jagamine maailmale annab palju kasu neile, kellel on purunenud kodud või suhted, aitamaks teil seda purunenud suhet või teie abielu lahendada. Tema juurde pääseb tema e-posti aadressi kaudu: drizayaomosolution@gmail.com. Või tema rakenduse number +12098373537. Võtke temaga ühendust ja vaadake, kuidas teie probleem 24 tunni jooksul lahendatakse. Ta on spetsialiseerunud ka järgmistele küsimustele ...
    (1) Sa tahad oma endist tagasi.
    (2) Soovite saada oma ametikohas edutamist.
    (3) Tahad, et mehed / naised järgiksid sind.
    (4) Sa tahad last.
    (5) Olete ettevõtja ja soovite võita lepinguid.
    (6) Sa tahad, et su mees oleks igavesti sinu oma.
    (7) Vajate vaimset abi.
    (8) Olete petnud ja soovite kaotatud raha tagasi saada.
    (9) Lõpetage lahutus.
    (10) Raha rituaalide kutsumine.
    (11) Võida valimised.

    ReplyDelete
  4. Tere sõbrad, see on minu tunnistus. oleme abielus 5 aastat ja koos 9 aastat. meid lahutati 4 kuud. Ta soovib ja ei taha meie abielu päästa. Oleme olnud suurepärane paar (vähemalt ma uskusin seda) ja vaidleme harva. Kuud enne kodust lahkumist oli ta nii passiivne ja magas palju. Sain aru, et tal oli kellegagi emotsionaalne suhe ja ta kinnitas, et ta on tema vastu köidetud. Siis ütles ta, et pole minusse enam armunud ega saa minuga elada. Ma palusin, nutsin ja nii mitu kuud. Ma vajasin nii palju abi ja soovin, et mu abikaasa pöörduks minu juurde tagasi. Sirvisin Internetis, kui nägin daami ütlust, kuidas dr Ajayi oli suur õigekirjalooja, kes aitas fibroidi ravida ja kas ta suutis saada oma lapse, kes omakorda taastatud rahu kodus. ta loobub tema kontaktisikust ja ma kopeerisin selle, alguses olin skeptiline ühenduse võtmise suhtes, kuid mul on tõesti vaja oma probleemile püsivat lahendust, nii et saadan talle tema olukorda selgitava sõnumi. Ta käskis mul olla kindel, et mu mees tuleb pöördudes minu poole, kui peaksin tegema nii, nagu ta oli käskinud, tegin kõik, mis ta käskis mul teha, ja neljandal päeval sain temalt vabandust palunud teksti, milles ta ütles, et ta ei tea, mis tema ümber tuli, sel õhtul tuli ta tagasi koju ja palus. kõigi tema valede tegude eest ja sellest ajast alates on meie armastus ja abielu olnud tugevamad. Tahan tänada erilist tänu suurele loitsimeistrile dr Ajayaile tema hea töö eest ja selle eest, et ta mind elus taas õnnelikuks tegi. Kui teil on sama perekonnaseisu küsimus või teil on muid probleeme, mis teid vaevavad, pöörduge täna dr Ajayi poole e-posti aadressil: Drajayi1990@gmail.com või Whatsapi numbrile: +2347084887094. Ta on võimeline täitma igasuguseid loitsusid, millest võite mõelda, ma olen elav tunnistus.

    ReplyDelete